Dereceli puanlama anahtarı, öğretmene ve öğrenciye ilgilenilen konu ya da etkinlikle ilgili yardımcı olan açık beklentiler ya da ölçütler setidir.
Dereceli puanlama anahtarının, kontrol listesi ve dereceleme
ölçeklerinin benzer noktaları vardır. Kontrol listesi gözlenen performansa
ilişkin ölçütler listesi ve performansın gözlenme durumuna ilişkin
işaretlemeleri içermekteydi. Benzer şekilde dereceleme ölçeklerinde de ölçütler
listesi ve performansın gözlenme dereceleri bulunmaktaydı. Dereceli puanlama
anahtarı ise, her bir ölçüt için performans düzeyine ilişkin tanımlama
sağlamaktadır. Daha açık bir anlatımla, dereceli puanlama anahtarlarında
öğrencilerin hangi davranışları gösterdiğinde hangi performans düzeyinde yer
alacağı tanımlanmaktadır.
Performans dayanaklı değerlendirmede dereceli puanlama
anahtarı kullanımının öğretmene ve öğrenciye sağladığı faydalar Airasian & Russel tarafından şöyle
özetlenmiştir:
Öğretmenlere Sağladığı Faydalar;
- Önemli öğretim hedeflerine
ilişkin ölçüt belirlemek
- Öğrenci
değerlendirmelerine ilişkin ölçüt belirlemek
- Değerlendirmenin
tutarlığını artırmak, puanlamadaki öznelliği azaltarak puanlamanın
tartışmalı olmasını bir ölçüde önlemek
- Öğrenci performansı
hakkında öğrenci ve ebeveynler için açık geri bildirim sağlamak
Öğrencilere Sağladığı Faydalar;
- Performans hakkında
öğretmen beklentilerini açıklamak
- Süreç ya da üründen
hangisinin önemli olduğunu göstermek
- Kendi çalışmalarını
izlemek ve eleştirmeye yardımcı olmak
- Performans tanımlamalarına
ilişkin bilgi sağlamak
- Geleneksel sayısal ya da sembolik (harf ile gösterme) sonuç yerine performansa ilişkin açık bilgi sağlamak
Dereceli puanlama anahtarı geliştirilirken Nitko (2004,
s.266,268), iki yaklaşım önermiştir. Bunlardan ilki ‘’yukarıdan aşağıya
(todown)’’ yaklaşımıdır ve puanlama anahtarı geliştirmeye değerlendirecek
öğrenci performansının kavramsal çerçevesini oluşturarak başlanır. Sonrasında
izlenen adımlar şunlardır:
1.
Değerlendirilmek istenen içerik ve performansa
ilişkin tanımlanan başarı düzeylerine yönelik bir kavramsal çerçeve uyarlamak
ya da oluşturmak
2.
Puanlama anahtarında yer alacak performansın
tanımlarına ilişkin detaylı bir taslak oluşturmak
3.
Genel puanlama anahtarı oluştururken farklı
görevlerin değerlendirebileceği içerik ve süreçlerin önemli yönlerine
odaklanmak
4.
Belirli bir görev için puanlama anahtarı
oluşturulduğunda o göreve özgü performans ölçütlerini belirlemek
5.
Puanlama anahtarını çok sayıda öğrenci
performansını değerlendirmede kullanmak, gerekli durumlarda gözden geçirmek ve
yeniden düzenlemek
İkinci yaklaşım ise ‘’aşağıdan yukarıya (bottom-up)’’
biçiminde adlandırılan ve puanlama anahtarı oluşturmaya öğrenci çalışmalarından
örneklerin incelenmesiyle başlanan yaklaşımdır. Sonrasında izlenen adımlar
şunlardır:
1.
Farklı nitelik düzeylerini temsil edecek şekilde
yaklaşık 10-12 öğrenci çalışmasının incelenmesiyle gerçek performans tepkilerini
belirtmek
2.
Çalışmaları incelemek ve yüksek, orta ve düşük
nitelikli olmak üzere üç kategoride toplanacak biçimde sıralamak
3.
Her bir kategoride yer alan çalışmaları
dikkatlice incelemek ve neden bu kategoride yer aldığını net biçimde açıklamak
4.
Tüm kategoriler için önerileri gözden geçirerek
performans boyutlarını tanımlamak
5.
Her bir kategoride yer alan performans boyutu
için öğrenci merkezli tanımlamalar yazmak
Her iki yaklaşıma göre geliştirilen puanlama anahtarı
birbirine benzer olması ve büyük ölçüde örtüşmesi beklenmektedir. Böylece
öğrenci performans düzeyinin iyi tanımlandığı bir değerlendirme yapılmış
olacaktır.
Puanlama anahtarlarının, bütüncül ve analitik
olmak üzere iki türü bulunmaktadır. Analitik puanlama anahtarıyla,
öğretmen her bir ölçütü ayrı ayrı puanlamakta, bütüncül puanlama
anahtarında ise öğrenci yanıtın genel niteliğine ilişkin tek bir puan
vermektedir.
Analitik puanlama anahtarı, öğrenciye üstün ve sınırlı yönlerine ilişkin daha detaylı geribildirim sağlamaktadır. Böylece öğrenci, yanıtlarından hangilerinin uygun olduğu, hangilerinin geliştirilmeye ihtiyacı olduğu bilgisine ulaşılabilir. Buna karşılık analitik puanlama anahtarının en büyük sınırlılığı, doldurulmasının zaman almasıdır.
Bütüncül puanlama
anahtarları geliştirilmesi ve doldurulması bakımından analitik puanlama
anahtarlarından daha kolaydır. Bütüncül puanlama anahtarlarının en büyük
sınırlılığı ise, öğrenciye üstün ve sınırlı yönleri hakkında özel geribildirim
sağlayamamasıdır.
Rubrik geliştirilirken yapılan genel hatalar:
- Değerlendirilecek davranışlar açıkça belirlenmemektedir.
- Tüm katılımcıların tanımlanan davranışları aynı şekilde anlayıp anlamadıkları araştırılmamaktadır.
- Değerlendirilecek davranışlar için somut örnekler geliştirilmemektedir.
- Gerekli bilgiyi toplamak için uygun olmayan ölçeklerin (örn; nicel, nitel) seçilmesi.
- Uygun olmayan holistik veya analitik puanlamanın seçilmesi. Örneğin, bir takım özel beceri ve davranışla ilgili değerlendirme bilgisi toplarken holistik puanlama yaklaşımının seçilmesi gibi.
- Performans düzeylerini açıklarken, norm (model) kaynaklı yaklaşımı mı yoksa kriter (ayırıcı özellik) kaynaklı yaklaşımı mı kullanacağınızın açıklamasını içeren mükemmelliğin standartlarının veya kriterlerinin açıkça geliştirilmemesi.
- Değerlendirmeniz için uygun olmayan puanlayıcının seçilmesi. Örneğin, öğrencilerin akademik kariyerleri üzerindeki geniş etkisi değerlendirilirken öğrenciler birincil puanlayıcılar olamazlar.
Örnek 1)
Metin Yorumlama Bütüncül Dereceli Puanlama Anahtarı |
|
Başarı
düzeyleri
|
|
0 |
Öğrenci,
düzey 1’e geçememiştir. |
1 |
Öğrenci,
metni çok az yorumlamış. Öğrencinin
düşünceleri çoğunlukla önemsiz veya ilgisiz. Yorum, öykü
veya içerin tekrarlanmasına dayanıyor. |
2 |
Öğrenci,
metni biraz yorumlamış. Öğrencilerin
düşünceleri bazı yerlerde ilgisiz. Yorum,
çoğunlukla temellendirilmemiş genellemeler içeriyor. Yorum,
çoğunlukla metnin başka sözcüklerle anlatılmasına dayanıyor. |
3 |
Metnin yorumu
yeterli. Öğrencinin
düşünceleri genellikle birbiriyle ilişkili. Analiz
yeterli ve ilgili bazı örneklerle desteklenmiş. |
4 | Metnin yorumu
iyi. Öğrencinin
düşünceleri açık, ilgili ve uygun kişisel bir yanıt içeriyor. Analiz
genellikle ayrıntılandırılmış ve uygun örneklerle gösterilmiş. |
5 |
Mükemmel. Öğrencinin
düşünceleri ikna edici, uygun ve dikkate değer kişisel yanıt içeriyor. Analiz tamamen detaylandırılmış, dikkatlice seçilmiş örnekler ikna edici bir şekilde gösterilmiştir. |
Örnek 2)
Problem Çözme Analitik Dereceli Puanlama Anahtarı |
|
Problemi
Anlama |
|
0 |
Hiçbir
girişimde bulunulmamış. |
1
|
Problem
tamamen yanlış yorumlanmış. |
2
|
Problemin
büyük/önemli kısmı yanlış yorumlanmış. |
3
|
Problemin
küçük/ikincil önemi olan kısmı yanlış yorumlanmış. |
4
|
Problemin
tamamı anlaşılmış. |
Problem Çözme |
|
0
|
Hiçbir
girişimde bulunulmamış.
|
1
|
Tamamen
uygunsuz planlanmış. |
2
|
Kısmen doğru
işlem fakat önemli hatalar var. |
3
|
Oldukça doğru
işlem fakat önemli ihmaller |
4
|
Aritmetik
hatalar olmayan doğru çözüme götüren bir plan yapılmış. |
Problemi Yanıtlama |
|
0
|
Yanıt
verilmemiş ya da uygun olmayan plana bağlı yanlış yanıt verilmiş. |
1
|
Kopyalama
hatası, hesaplama hatası, kısmi yanıt, yanlış ifadelendirilmiş yanıt |
2
|
Doğru çözüm. |
Analitik puanlama anahtarları verilen örnekteki gibi liste
halinde düzenlenebileceği gibi, satırlarında değerlendirme ölçütleri,
sütunlarda performans düzeyleri ve bunların kesiştiği hücrelerde gözlenen
performans tanımlarının yer aldığı tablo halinde de karşımıza çıkmaktadır.
kaynak2: DEMİRTAŞLI N. vd., Eğitimde Ölçme ve Değerlerlendirme, Ankara, Anı Yayıncılık, 2017
Yorumlar
Yorum Gönder