DOĞRU YANLIŞ SORULARI/ TESTLERİ



 

GELENKSEL ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME TEKNİKLERİNDEN

DOĞRU YANLIŞ SORULARI/ TESTLERİ



Doğru-Yanlış testleri bir konu alanındaki genellemeleri, konular arasındaki karşılaştırmaları, olayların nedensel ilişkilerini, olaylar ve olgular arasındaki ilişkileri, olayların sonuçlarına dönük kestirmeleri, bir sürecin basamaklarını test etme amacı ile kullanılabilir.

Doğru-yanlış testlerinde sorular doğru-yanlış önermeler / ifadeler olarak verilir. Yanıtlayıcılar önermeleri/ifadeleri doğru-yanlış olarak sınıflar. İki seçenekli çoktan
seçmeli testlere benzerler. Bu anlamda seçmeli test olarak da adlandırılırlar.


 


Özellikleri:

·       Cevaplar bir harf veya işaretle verildiğinden puanlama hem kolaydır hem objektiftir.

·       Cevaplama zamanı ifadeleri okumaya ayrıldığından (yani yazmaya neredeyse hiç zaman ayrılmadığından) çok sayıda soru sorulabilir. Bu nedenle kapsam geçerliği yüksektir.

·         Madde yapısı basit olmasına rağmen uygulama basamağına kadar çeşitli düzeylerde davranışları ölçebilecek sorular yazılabilir. Ancak soru yazarlarının üst düzey soru yazabilmeleri dikkat ve özen gerektirir.

·       Sınavda cevaplama işlemi, ölçülen bilgi veya yeteneğin dışında bir zorluk getirmez. Bu nedenle ilköğretimin alt basamaklarında da uygulanabilir.

·       Şans başarısı vardır ve diğer seçmeli testlere göre yüksektir. Bu durum geçerliği düşürür.

·        İfade mutlaka doğru ya da yanlış olmalıdır. Oysa bazı özelliklerin ölçülmesinde kesin doğru ya da kesin yanlış yargılar geliştirmek zordur. Bu güçlük doğru yanlış testi uygulayanları sadece bilgi basamağındaki davranışları ölçmeye yöneltir.

·       Sorulan hazırlamak ve puanlamak kolaydır.

·       Yazı güzelliği, düzen gibi değişkenler işe karışmadığından geçerlik yüksektir.

Avantajları (Üstün Yönleri):

·       Doğru yanlış sorularında kullanılan madde yapıları son derece basittir.

·       Eğitimde doğru yanlış maddeleri ile bilişsel alanın oldukça geniş bir bölümünün yoklanması olanaklıdır.

·       Doğru yanlış testleri ile eğitimde kullanılan bazı ölçme araçlarına kıyasla daha çok soru sorabilmesi olanaklıdır.

·       Oldukça kolay ve tamamen objektif olarak puanlanabilir.

·       Eğitimin hemen her basamağında kullanılabilir.

·       Doğru yanlış testlerinin yanıtlanması için öğrencilere verilen test yönergesi oldukça kısa ve basittir.

Dezavantajları (Sınırlılıkları):

·       Bu testlerde şansla doğru yanıtın bulunmasından doğan hata diğer testlere oranla daha yüksektir ve doğru-yanlış testleri eğitimde kullanılan testler arasında şans başarısı en yüksek olan testtir. Bu neden doğru-yanlış testlerinin güvenirliğini ve geçerliğini sınırlar.

·        Doğru-yanlış maddelerinden oluşan bir testte, maddeler dikkatle hazırlanmadığında önemsiz ayrıntıların, bilginin küçük bir parçasının ya da ezbere dayalı zihinsel işlevlerin ölçülmesine yönelik maddelerin kullanılması eğilimi yüksektir.

·       Doğru-yanlış testleri öğrenme eksikliklerinin belirlenmesi ve öğretimin değerlendirmesi amacıyla kullanılan izleme testleri için uygun değildir.

DOĞRU YANLIŞ SORULARINI YAZILMASINDA UYULMASI GEREKEN İLKELER

·       Her maddede bir fikrin verilmesi ve ölçülmesi gereklidir.

·       Her doğru yanlış maddesi tereddütte yer vermeyecek şekilde kesinlikle doğru ya da yanlış olmalıdır.

·       Doğru yanlış maddelerinde çoğu zaman, bazen, birkaç vb. ifadelerden kaçınılmalıdır.

·       Doğru yanlış maddesinin yanlışlığı önemsiz bir ayrıntıda, aldatıcı, dikkatten kaçan ya da algılanması zor bir noktada olmamalıdır.

·       Her madde kısa, açık ve anlaşılır olmalıdır.

·       Olumsuz önermelerden oluşan, özellikle çift olumsuz ifade içeren önermelerden kaçınılmalıdır.

·       Madde uzunlukları birbirine yakın olmalıdır.

·       Maddenin doğru ya da yanlış olduğunu açıkça belirtecek ipucu madde verilmemelidir.

·        Maddeler öğrencilerin bildikleri kaynaklardan aynen alınan cümlelerden oluşmamalıdır.

·       Bir kişi ya da kaynağa ilişkin görüş ifadeleri kullanıldığında maddede bu kişi veya kaynak mutlaka belirtilmelidir.

·       Doğru-yanlış testlerinde birbiri ile ilgili olan maddeler ortak bir yönergeyle gruplanarak verilmelidir.

 

Matematik Eğitiminde Kullanımı:

 







Konuyla ilgili video: (14.40 ve sonrası)






Kaynak :

  •       (M.Bahar, Geleneksel- Tamamlayıcı Ölçme Değerlendirme Teknikleri Öğretmen El Kitabı, Pegem 2015)
  •       (N.Doğan, Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme, Pegem 2020)
  •       (H.Atılgan , Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme, Anı Yayıncılık, Ankara 2019)
  •  kaynak

 

 

 

Yorumlar