Kavram Haritaları

Kavram Haritası Nedir? 

Resim 1: J. D. Novak

    Kavram haritalan 1970'li yılların sonuna doğru J. D. Novak tarafından geliştirilmiştir ve temeli,  Ausubel'in anlamlı öğrenme teorisine dayanmaktadır. Ausubel’in teorisine bağlı olarak kavram haritaları, bireylerin önceden edindikleri bilgilerle yeni öğrendikleri arasında köprü oluşturan, bireylerin zihinlerinde kavramları nasıl ilişkilendirdiğini gösteren şemalar olarak tanımlanmaktadır.
      
    Kavram haritası bilgilerin görsel olarak aktarılmasını sağlayan bir tekniktir. Kavram haritasının fikir üretme, değerlendirme, fikirleri düzenleme gibi birçok kullanım alanı vardır. Bir tür bilginin sunum şeklidir. Çizgilerle kavramlar arası ilişkileri gösteren, kavramları hiyerarşiye sokan bir sistemdir. 
Resim 2: D. Ausubel

Kavram Haritaları Nasıl Hazırlanabilir?

Kavram haritalar esas itibari ile aşağıdaki altı maddede belirtilen özellikleri içerir:

 a) Kavramların seçimi (Bir konunun anlaşılması için gerekli olan önemli kavramların tespiti),

 b) Hiyerarşi (Seçilen kavramları en genel olandan özele doğru sıralama),

 c) Ara bağlantılar (Hiyerarşik akışı gösteren, kavramlar arasında ilişkilerin oklarla belirlenmesi),

 d) Çapraz bağlantılar (Aynı veya farklı hiyerarşik seviyelerdeki kavramlar arasındaki bağlantı),

 e) Ara ve çapraz bağlantıların adlandırılması (Oklarla belirtilen kavramlar arasındaki ilişkilere sahiptir, içerir gibi fillerin konması)

 f) Önermeler: Kavram haritasında birbirine bağlanmış iki kavram ve aralarındaki ilişki bir önerme oluşturur. 




Kavram Haritası Örneği


Kavram Haritalarını Sunma Yolları



Kavram Haritalarının Kullanım Amaçları

    Kavram haritaları; bilgileri organize hale getirmede, öğrencilerle kavramların anlamları üzerinde tartışmada, öğretim öncesinde hazırlanan kavram haritalarıyla öğrencilerin sahip olduğu ön kavramlar arası ilişkilerin belirlenmesinde, kavram yanılgılarının tespitinde ve giderilmesinde, yüksek seviyeli düşünme yeteneği geliştirmede, ve öğrencilerin kavramsal anlamalarını değerlendirmede kullanılabilir. 

    Gaines 2002 yılında kavram haritalarının kullanım amaçlarını aşağıda verildiği gibi sıralamıştır: 

1. Yaratıcılık aracı: Aynen beyin fırtınasında olduğu gibi, öğrenci kavramları seçmede, bağlantı kelimelerini bulmada tamamen özgürdür. Bu arada yeni kavram ve ilişkilerin keşfi kolaylaşır. 

2. Büyük metinleri tasarlama aracı: Özellikle bilgisayar yazılımları sayesinde karmaşık bir konu haritalandırılır.

3. İletişim aracı: Öğrenci kendi kavramlarını diğer arkadaşlarıyla paylaşır. Kavram haritası tüm bir grubun görüşlerini de taşıyor olabilir. Kavramlar ve bağlantılar tartışılır, böylece işbirlikli öğrenme sağlanır.

4. Öğrenme aracı: Novak’ın ana amacı kavram haritalarının bir öğrenme aracı olarak kullanılmasıdır. Yapılandırmacı öğrenme yeni bilginin eskilerine entegre edilmesini öngörür. Kavramlar arasındaki ilişkilere dikkat çekilir. Deneyimlerle öğrenilen kavramlar kavram haritaları ile şekillenir. Ayrıca öğrenciler en iyi düşünme becerilerini burada geliştirecektir 

5. Problem çözme aracı: Eğitimdeki problem çözme yollarından birisidir. Alternatif yollar kullanarak problem çözme becerilerini yükseltir. Problem çözme, eğitimde genelde küçük gruplarda başarılı olurken kalabalık gruplarda bu stratejinin kavram haritalarının içinde kullanımı verimi arttıracaktır.

 6. Değerlendirme aracı: Öğrenciler bir sınavda kendi kavram haritalarını çıkarır veya boşlukları doldurur. Tek başına uygulanmasındansa diğer değerlendirme araçlarıyla bir zenginlik içinde sunulması faydalı olacaktır.

Kavram Haritalarının Bir Ölçme Değerlendirme Aracı Olarak Kullanımı 

    Çoğunlukla bir öğrenme ve öğretme tekniği olarak kullanılan kavram haritaları bir öğrencinin herhangi bir bilgisine ilişkin yapı ve organizasyonu da ölçebilen bir tamamlayıcı değerlendirme tekniği olarak da kullanılabilir. 

    Öğrenciler tarafından yapılan kavram haritaları farklı şekillerde değerlendirilebilir.
    Novak ve Gowin (1984) tarafından kavram haritalarını değerlendirme aracı olarak kullanmak amacıyla aşağıdaki model geliştirilmiştir.

Kavram Haritası Değerlendirme Modeli


     Bu modele göre;

a) Bağlantı kelimeleri ve oklarla belirtilen iki kavram arasındaki her anlamlı ve doğru önerme için 1 puan

b) İster merkezden uçlara, isterse yukarıdan aşağıya olsun genelden özele gidişi gösteren her hiyerarşi basamağı için 5 puan

c) Aynı seviyedeki veya farklı seviyedeki hiyerarşi basamağında bulunan kavramlar arasında yapılan geçerli ve önemli çapraz bağlantılar için 10 puan

d) Haritadaki her özel kavram için verilen geçerli örnekler için 1 puan verilir.

    Bu yaklaşıma ek olarak bütüncül bir puanlama ölçeği ile de öğrencilerin kavram haritaları değerlendirilebilir. Bu puanlama öğretmenin adım adım kavram haritasının bütününe ilişkin bir yargıya varmasına fırsat sağlar. 

Kavram Haritası İçin Bütüncül Puanlama Ölçeği



Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Kavram Haritalarının Önemi

    Kavram haritalarının bir ölçme ve değerlendirme aracı olarak kullanılması, öğretmenlere özellikle öğrencilerinin kavramlara yükledikleri anlamları keşfetmede, farklı öneme sahip kavramlar arası ve kavramlar ile kavram örnekleri arasındaki ilişkileri nasıl kurduklarını anlamada diğer bir çok tekniğe kıyasla detaylı bilgiler sunar. Öğretim öncesi ve sonrası hazırlanan kavram haritalarının karşılaştırılmasıyla da öğrencilerin kavramsal anlamalarındaki değişim belirlenebilir. Bununla beraber, öğretmenler öğrencilerinin hazırladıkları kavram haritalarını değerlendirmek suretiyle, öğrencileri arasındaki farklı öğrenme şekillerini ve bireysel farklılıkları da tespit edebilirler. 

Kavram Haritalarının Avantajları

1. Öğrencilerin birbiriyle ilişkili kavramları, bir sıra halinde öğrenmesini sağlar. 
2. Öğrenciler sınava hazırlanırken, öğrencinin konuyu tüm boyutlarıyla görmesini ve konuyu özetlemesini sağlar. 
3. Kavramların konu içerisindeki tam yerini göstererek, konuda geçen diğer kavramlardan niçin ayrıldığını öğrencinin görmesini sağlar. 
4. Kavram haritaları dinamik olup, öğrencinin edindiği bilgiler arttıkça, haritaya yeni kavramlar eklenir. Böylece kavram haritaları öğrenmede sürekliliği sağlar. 
5. Öğretmenin konu öncesinde hazırlık yapmasında özellikle konunun çerçevesini ve planını çizmesine olanak sağlar. 
6. Kavramları somutlaştırır, zihin dünyasından çıkarır ve somut şeylerin öğrenilmesini kolaylaştırır. 
7. Yanlış kavramsallaşmayı önler. 
8. Öğretim ortamını zenginleştirir. 
9. Anlamlı öğrenmeyi sağlar. 
10. Öğrenci ve öğretmenlerin düşüncelerini dağınıklıklardan kurtarır. 
11. Öğrenilenlerin kalıcı olmasını sağlar. 
12. Öğrenme güçlüğü çeken öğrencilere yardımcı olur. 
13. Öğrencilerin karmaşık yapıları bir bütün olarak algılamalarını sağlar. 
14. Öğretmene bir konu alanında öğrencilerin sahip olduğu bilgileri gözlemleme ve hangi öğrencinin daha çok yardıma ihtiyacı olduğunu ayırt edebilme şansı tanır. 
15. Anlam uzlaşmalarına (negotiation) yardımcı olur. 
16. Öğrenci portföyünden gelişimin takip edilmesinde etkilidir.

Kavram Haritalarının Dezavantajları

1. Karmaşık kavram haritaları birçok bağıntı ve çizgi içermesi dolayısıyla öğrencilerin zihninde karmaşaya yol açabilir. 
2. Kısıtlı öğrenme zamanları olan öğretmenler için kavram haritalarını yapılandırmak ve değerlendirmek bir zaman kaybı olarak görülebilir.
3. Kavram haritasının uygulanacağı yaş grubu önemlidir. Özellikle küçük yaş gruplarında kavram yanılgıları oluşabilir. 
4. Kavram haritaları öğretmen tarafından iyi tanımlanmamış olabilir. Öğrenciler öğrenilmesi istenen öğrenmelere değil de başka konulara yönelebilir. 
5. Öğretmen kavram haritası ile ilgili olarak yeterli bilgiye sahip olmayabilir. Bu durum öğrencilerin motivasyonunu azaltabilir. 
6. Öğretmen rehber niteliğini doğru uygulamayabilir. Öğrencilerin doğru ve yanlışlarına sık sık müdahale ederek öğrencinin kendi yapılandırmasını bozabilir. 
7. Ülkemizde sınıf mevcutlarının fazla olması kavram haritaları için en büyük engellerden birisidir. Kalabalık gruplarda sınıf içi düzenin sağlanması, öğretmenlerin öğrencilerdeki davranış değişikliklerini takip etmesi güçtür. 
8. Grup içi çalışmalar sırasında öğrenciler arasında bazı anlaşmazlıklar çıkabilir, bazı öğrenciler bilgilerini arkadaşlarıyla paylaşmak istemeyebilir veya bazı gruplarda birkaç çalışkan öğrenci tüm grubu yönlendirebilir. 
9. Kavram haritaları her konuya başarıyla uygulanmayabilir. Dolayısıyla öğretmenlerin farklı konularda farklı stratejileri kullanmaları durumunda, başarı oranlarının artacağı şüphesizdir.

Kavram Haritalarının Bilgisayar Yardımıyla Yapılması

    Kavram haritalarının yaratılmasında bilgisayar uygulamaları önemli bir destek sağlar. Otomatik kutucuklar ile bütün harita kolay bir şekilde çıkarılabilir. Ayrıca bilgisayar ile haritanın tekrar düzenlenmesi daha kolaydır.
    Bilgisayar destekli kavram haritalarının 
1) kaydedilebilir olma, 
2) istenildiğinde yazdırılabilme, değişiklik yapabilme, 
3) çok büyük haritalar oluşturabilme, 
4) birleştirilebilme, odaklanabilme ve 
5) araştırmaya sevk edici olma gibi faydaları vardır.

    Kavram haritalarının bilgisayar destekli olarak oluşturulmasında pek çok yazılım kullanılmaktadır. Aşağıda örnek bir yazılım gösterilmiştir.

Konu İle İlgili Videolar






Kaynakça.

Bahar, Mehmet vd. Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi, 7.Basım, 2015

Kaya, O. Nafiz. "Eğitimde  Alternatif Bir Değerlendirme Yolu: Kavram Haritaları". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 (2003), 265-271.

Kılınç, Ahmet. "Bir Öğretim Stratejisi Olarak Kavram Haritalarının Kullanımı". Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4/2 (2007) 21-48.






Yorumlar