KISA CEVAPLI YAZILI YOKLAMALAR (TESTLER)


Tek bir cevabı olan, yoruma açık olmayan soru çeşitleri olarak tanımlayabiliriz. Cevapları bir kelime, bir sembol, bir rakam veya bir cümle şeklinde verilebilen sorulardan oluşur.


Eğitimde en sık kullanılan eğitim aracıdır. Bunun nedeni bu sınav türünün hazırlanmasının kolay olması, uzun zaman almaması ve öğretmenlerce iyi biliniyor olmasıdır. Bu tür sınavlar soruların bir kâğıtta yazılı olarak verilmesi ve cevapların yazılı olarak istenmesi şeklinde uygulanır.


Doğru yanıtın seçilmesi yerine yazılması gerektiğinden şans başarısı düşüktür.


Genellikle bilgi basamağında sorular için uygun olsa da sentez basamağına kadar soru yazmak mümkündür. Bilişsel seviye yükseldikçe soruyu hazırlamak zorlaşır.


Yararları (Avantajları):

  • Hazırlaması ve puanlaması kolaydır.
  • Şans başarısı hemen hemen hiç yoktur.
  • Öğrencinin kendini ifade etme şekli ortaya çıkar.
  • Uzun cevaplı yazılı yoklamalara göre objektif puanlama imkanı vardır.
  • Cevaplar kısa olduğu için soru sayısı artırılabilir. Bu da kapsam geçerliliğini artırır.

Sınırlılıkları (Dezavantajları):

  • Okuma süresi uzayabilir.
  • Öğrencileri ezber yapmaya yönlendirebilir.
  • Cevaplar ayrıntı gerektirmediğinden öğrenciler yüksek puan alabilirler.
  • Soru sayısına bağlı olarak güvenirlik ve geçerlik düşebilir.
  • Organizasyon, sentez yapma, neden-sonuç ilişkilerini ortaya koyma gibi üst düzey becerileri bu test tekniği ile ortaya koymak mümkün değildir.

Puanlaması:


Doğru yanıt kişiden kişiye değişmez. Cevaplarda özgünlük aranmaz. 


Bu nedenle cevap ya doğrudur ya da yanlış. Bu nedenle puanlama büyük ölçüde objektiftir. 





Kısa cevaplı testler hakkında detaylı bilgi edinmek için aşağıdaki videoyu izleyebilirsiniz.




Kısa cevaplı testlerde soru hazırlama hakkında bilgi edinmek için aşağıdaki videoyu izleyebilirsiniz.





Matematik Eğitiminde Kullanımı:


Sözel derslerde bilgi ve kavrama düzeyini ölçse de sayısal alanlarda uygulama, sembolleri kullanma, problem çözme, grafik okuma gibi üst düzey becerileri ölçmek için uygun sorular hazırlamanın mümkün olduğu söylenebilir.



Örnekler:


1)  7, 9, 11, 13, 15,... sayı örüntüsünün kuralını yazınız?


Cevap: ........................................


2) Payı paydasından büyük olan kesirlere ne ad verilir?


Cevap: ........................................


3) Üçgenin iç açılarının toplamı kaç derecedir?


Cevap: ........................................





Kaynak 1: Atılgan H. vd. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık, 2019


Kaynak 2: Bahar M. vd., Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi, 2015


Kaynak 3


Yorumlar