Ayrıca kontrol listelerinde öğrencinin davranışlarını basitçe puanlayabiliriz. Öğrenme aktivitesinde öğrencilerin sergilemesi gereken davranışları gözlemleyerek sergiledikleri davranışlara 1, sergilemediklerine 0 vererek öğrencinin puanlarını toplar gözlenen davranışa sahip olma derecesini belirleyebiliriz. Bu puanlamaları olumsuz davranışlara -1, nötr (gözlenmemiş) davranışlara 0 ve olumlu davranışlara 1 puan şeklinde de yapabiliriz.
Kontrol listesinde gözlemlemek istediğimiz davranışları listeye yazıp karşılarına “ +, -, x,…” şekiller konulabilir. Bu şekilde hem zamandan tasarruf ederiz hem de gözlemleri yaparken öğrencilerin dikkatlerinin dağılmasını azaltabiliriz.
Beden Eğitimi Dersinde Öğrencinin İstenilen
Hareketi Yapabilme Gözlemi |
|
|
Düz bank hareketini
yapar. |
+ |
|
Ters bank hareketini
yapar. |
+ |
|
Kartal duruşunu
yapar. |
- |
|
Düz takla atar. |
+ |
|
Ters takla atar. |
- |
Bazen öğrencilerin eksikliklerini öğretmenler fark edemeyebilirler. Kontrol listelerinde bu gözlemleri yaparak öğrencilerin eksikliklerini gözlemleyebilir onlara ihtiyacı olan dönütleri yapabiliriz.
Bu kontrol
listeleri tabi ki de yaptım bitti ile kalmayacak. Öğrencilere bu listeleri
göstermemiz gereklidir. Öğrenciler bu dönüte neden ihtiyacı olduğunu bilmelidirler.
Kesirler Kontrol Listesi |
|
|
|
|
Hayır |
Bazen |
Evet |
İki varlıktan
bütün olanı gösterir/söyler. |
|
|
X |
İki
varlıktan yarım olanı gösterir/söyler. |
|
|
X |
İki varlıktan
çeyrek olanı gösterir/söyler. |
|
X |
|
Bütünü 1/1 olarak
yazar ve söyler. |
|
X |
|
Yarımı 1/2 olarak
yazar ve söyler. |
|
|
X |
Çeyreği 1/4 olarak
yazar ve söyler. |
|
X |
|
Kesirli bir
sayıda payı paydayı gösterir ve söyler. |
|
X |
|
Kontrol
listeleri diğer performans değerlendirme araçlarına ( dereceleme ölçeği,
bütüncül puanlama anahtarı gibi) göre güvenirliği,
savunulabilirliği, geribildirimi daha yüksektir. Yapılandırma kolaylığı ise
diğer araçlara göre daha düşüktür.
Matematik Dersinden Bir Örnek:
bu sorunun cevabını bulurken öğrencinin yapabilmesi gereken konuları kontrol listesine dönüştürelim.
İfadenin Sonucuna Ulaşmak İçin Öğrencinin Bilmesi Gerekenler
Doğal sayılarda toplama çıkarma işlemlerini yapar.
✔
Doğal sayılarda çarpma bölme işlemlerini yapar.
✔
Üslü ifadeleri okur ve değerlerini bulur.
İşlem önceliğini bilir ve uygular.
Yorumlar
Yorum Gönder