Öz Değerlendirme
Öğrencilerin belirlenmiş ölçütleri kullanarak belirli bir
konudaki kendi çalışmalarını kendilerinin değerlendirmesi öz değerlendirmedir.
Öğrenci öz
değerlendirme ile kendini değerlendirdiğinde neleri öğrendiğini neleri
öğrenemediğini neleri öğrenirken zorluk yaşadığını ve nasıl öğrendiğini kendisi
görebilmektedir. Bu şekilde öğrenci güçlü ve güçsüz taraflarının farkına varır
böylece kişiler öğrenmelerinin sorumluluğu da almış olurlar. Öz değerlendirme
kişilerin kendi yeteneklerinin farkına varmalarını sağlayan bir yaklaşımdır.
Öz değerlendirme etkinliklerinde öğrencilerin cevap bulmaya
çalıştıkları sorulardan bazıları şunlardır:
Bu çalışmayı neyi öğrendin neyi öğrenemedin?
Bu çalışmayı tekrar yapsan neleri değiştirirsin?
Bu çalışmada öğrendiklerini nasıl kullanacaksın?
Öz Değerlendirmenin Dezavantajları:
Değerlendirme yapılırken yanlılık söz konusu olabilir.
Öğrencilerin deneyimsizliğiyle yanılgılara sebebiyet
verebilir.
Akran Değerlendirmesi
Bireyin yapmış olduğu
çalışmalarının kendi arkadaşları tarafından belirli ölçütler çerçevesinde kendi
bakış açılarına göre değerlendirdikleri süreçtir.
Avantajları:
Öğrencilerin kendilerine olan güvenlerinin artmalarını
sağlar.
Öğrenciler arkadaşlarının çalışmalarını değerlendirirken
kendilerinin eleştirel düşünme becerileri de geliştirirler.
Değerlendirmeye temel oluşturan beceri ve ölçütlerin
saptanması konusunda bakış açısı sağlar.
Dezavantajları:
Daha az başarılı öğrenciler akranlarının doğrularını kabul etmek
istemeyebilirler.
Bazıları bu sorumluluğu almak istemeyebilir.
Değerlendiren ve değerlendirilen süreç içinde endişe
duyabilirler.
Öğrenciler objektiflik konusunda sıkıntı yaşayabileceklerinden
görüşler fazla öznel olabilir.
Arkadaşlık bağları değerlendirmenin önüne geçebilir.
Akranlar arasında aşırı yarış ortamı oluşabilir.
Grupta baskın olan birey hak etmediği halde yüksek puan
alabilir.
Grup işlerine katkısı olmayan öğrenciler grubun puanlarından
yararlanabilir.
Kaynakça
www.prezi.com
KPSS 2020 Eğitim Bilimleri PG-ÖYT
Yorumlar
Yorum Gönder