TAMAMLAYICI ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME TEKNİKLERİNDEN
PERFORMANS GÖREVLERİ
Performans görevleri öğrencilere gerçek yaşamda karşılaşabilecekleri problem durumlarını sunan ve öğrencilerin üst düzey zihinsel becerilerinin geliştirilmesini ve ölçülmesini amaçlayan etkinliklerdir. Bu etkinlikler yalnızca öğrencinin verdiği yazılı yanıtları değil, sözlü anlatım, resim yapma, şarkı söyleme, model oluşturma, fotoğraf çekme gibi farklı işlevlere sahip becerileri de içerebilmektedir. Ancak, okullarımızda yaygın olarak kullanılan ev ödevleriyle (homework), performans görevlerinin (performance task) farklı amaçlara hizmet ettiğinin bilinmesi önemlidir. Ev ödevleri daha çok öğrencilerin derste öğrendiklerinin tekrarını ve pekiştirilmesini amaçlarken; performans görevleri öğrenilen bu bilgilerin yaşam durumlarında kullanılmasını ve yeni bilgilere ulaşılmasını amaçlamaktadır.
Popham (1999), herhangi bir görevin performans değerlendirme görevi olarak kullanılıp kullanılamayacağına karar verirken veya bir performans görevi geliştirirken dikkate alınabilecek yedi faktör belirtmiştir. Bunlar;
1.
Genellenebilirlik:
Öğrencinin görevde gösterdiği performans benzer görevlere genellenebilir mi?
2.
Hayata
Uygunluk: Görev, öğrencinin sadece okulda karşılaşabileceği durumlardan
farklı ve gerçek hayatta karşılaşabileceği durumlara benzer mi?
3.
Çok
boyutluluk: Görev birden fazla öğrenme çıktısını ölçmekte midir?
4.
Öğretilebilirlik:
Göreve ilişkin performans öğrenme-öğretme süreci ile öğrenciye kazandırılabilir
mi?
5.
Eşitlik:
Görev tüm öğrenciler için cinsiyet, sosyo-ekonomik düzey gibi özelliklere göre
yanlılık oluşturmayacak şekilde hazırlanmış mıdır?
6.
Uygulanabilirlik:
Maliyet, zaman, mekân ve materyal kullanımı açısından değerlendirildiğinde
görev gerçekten uygulanabilir midir?
7.
Puanlanabilirlik:
Öğrencilerin cevabı, güvenilir ve geçerli olarak değerlendirilebilir mi?
Performans Görevi Türleri
Ürün ve/veya sürecin değerlendirilmesine yönelik
performansta kısıtlamaya gidilebilir. Performansta kısıtlamaya göre performans
görevleri, sınırlandırılmış yanıtlı performans görevi (restricted response
performance task) ve genişletilmiş performans görevi (extended performance
task) şeklinde ikiye ayrılır.
·
A)Sınırlandırılmış yanıtlı performans
görevi: Sınırlandırılmış yanıtlı performans görevlerinde
öğrencinin ortaya koyduğu ürün ile ilgilenilir. Bu görevler sınıf içi
uygulamalar şeklinde öğrenciye sunulur ve belirlenen ders saati içinde
öğrenciden görevi yerine getirmesi istenir. Sınırlandırılmış yanıtlı performans
görevleri, genişletilmiş performans görevlerine kıyasla daha çok
yapılandırılmıştır. Ek olarak görevin gerçekleştirilmesi için daha az zamana
ihtiyaç duyulmaktadır. Sınırlandırılmış performans görevlerinde ürünü ortaya
koyarken geçirilen süreç daha az öneme sahiptir.
·
Sınırlandırılmış yanıtlı performans görevleri,
bazen çoktan seçmeli bir test maddesi veya kısa cevaplı bir soru ile
başlayabilir. Öğrenciden yanıtı neden seçtiği ya da diğer seçenekleri neden
seçmediğini açıklaması istenebilir veya yanıtını açıklaması beklenebilir. Burada
amaç geleneksel değerlendirme yöntemine verilen yanıtın bir üst bilişsel düzeye
çıkarılmasıdır.
·
Sınırlandırılmış yanıtlı performans
görevlerinde genellikle belirli bir öğrenme hedefine odaklanılır. Bu görevlerde
öğrencinin çok fazla veri toplaması gerekmemektedir. Bundan dolayı
sınırlandırılmış yanıtlı performans görevlerinde; öğrencinin okul dışında veri
toplaması, inceleme yapmasını gerektiren gerçek yaşam becerilerine dönük ödevlerin
verilmesi pek mümkün değildir. Bu performans görevlerinin konu işlendikten
hemen sonra öğrenciye sunulması ve öğretmen rehberliğinde gerçekleştirilmesi
önerilir.
Sınırlandırılmış yanıtlı performans görevi örnekleri
1. Çevresindeki bir soruna yönelik
ilgili kurulup dilekçe yazması istenebilir.
2. Sıra arkadaşının kalem kutusundaki
kalemlerin renk ve sayılarına verileri kaydetmesi ve düzenleyerek grafiğe dönüştürmesi
istenebilir.
3. Verilen eseri bir enstrüman ile çalması
beklenebilir.
4. Sunulan bir haritada boşlukla
belirtilen yerlere yeryüzü şekillerini çizip, isimlendirmesi istenebilir.
5. Yüksek sesle okuması beklenebilir.
6. Mikroskop ile bitki ye hayvan hücrelerinin
incelenmesi istenebilir.
7. Belirlenen konularda yaratıcı drama
uygulama çalışmaları yapmaları istenebilir.
B) Genişletilmiş performans
görevi:
Genişletilmiş performans görevlerinde öğrencilerden
ürünü ortaya koyarken farklı kaynaklardan ve disiplinlerden yararlanarak
bilgiyi araştırmaları beklenir. Bu performans görevlerinde hem süreç hem de
ürünün değerlendirilmesi söz konudur. Genişletilmiş performans görevlerinde
sınırlandırılmış performans görevlerinin aksine görevin yerine getirilmesi için
gerekli zaman birkaç hafta veya ay olarak değişebilir. Performans görevlerinde
öğrenciden kütüphaneyi kullanması, gözlem yapması, deney gerçekleştirip
verileri toplaması ve sonuçları raporlaması vb. istenebilir. Dolayısıyla,
genişletilmiş performans görevlerinin öğrencilerin bilgiyi seçme, organize
etme, birleştirme, bilgi ve fikirleri değerlendirme gibi yeteneklerini ortaya
çıkarma potansiyeli bulunmaktadır.
·
Genişletilmiş performans görevlerini
tamamlamada öğrenciye serbestlik tanınır ve öğrenci cevabını istediği gibi
yapılandırabilir. Böylece öğrencilerin üst düzey zihinsel becerilerini ortaya
koyması mümkün olmaktadır. Ancak bu durum öğrenme hedeflerinin istenildiği
düzeyde yoklanamamasına ve kapsam geçerliğinin düşmesine neden olabilmektedir.
Bu olumsuzlukların önüne geçebilmek için performans görevlerinde yönergenin
ayrıntılı olarak yapılandırılması ve puanlama ölçütlerinin öğrenciler ile paylaşılması
önerilmektedir.
·
Genişletilmiş performans görevleri sınıf dışı
uygulamalar içerir. Bu bağlamda görevlerin seçilirken öğrencilerin kendilerinin
tamamlayabileceği ödevler olmasına dikkat edilmelidir. Böylece yardım alma
davranışını n önüne geçilebilir. Ayrıca öğrencilere, görevin yerine getirilmesi
aşamasında düzenli olarak geri bildirim verilmesi görevlerden elde edilen
sonuçların geçerliğini artıracak. Bu uygulama öğrencinin daha iyi görmesine ve
zayıf yanlarını geliştirmesine de olanak sağlayacaktır.
Matematik Eğitiminde Kullanımı:
YÖNERGE:
- Size oyun parklarındaki salıncak ile kaydırakların gerçek ölçülerine uygun gizemlerin olduğu, üzerinde hesaplamalarınızı ve gizemlerini gerçekleştirebileceğiniz bir çalışma kâğıdı verilecektir. Öncelikle bu şablon üzerinde çalışmanız ve sonra bunu maket haline getirmeniz beklenmektedir.
- Çalışma kâğıdı üzerindeki ilk iki probleme ilişkin detaylı bilgilere yer verilmiştir. Üçüncü problemde ise araştırma yapmanız, uygun bir kaza durumuna karar vermeniz ve kazayı önlemede çözüm üreterek maket oluşturmanız (istediğiniz oranda küçülterek) beklenmektedir.
- Maketinizi yaparken kullanacağınız materyalleri olabildiğince geri dönüşümde kullanılabilecek atıklardan seçmeniz beklenmektedir.
- Görevinizi tamamlamada gerek duyduğunuz matematiksel içeriğe ilişkin bir rapor hazırlayınız.
- Görevinizi tamamlamada zorlandığınız noktalara ilişkin yansıtıcı bir rapor hazırlayınız.
- Hesaplamamanızı, çiziminizi ye maketinizi iki hafta surenin sonunda bitirmeniz gerekmektedir.
- Görevinizin içeriğine uygun ye araştırmanızı zamanında bitirebileceğiniz bir plan yapınız.
- Görevinizi açık, anlaşılır bir şekilde hazırlayınız.
- Raporunuzun yazım ve düzenine özen gösteriniz.
- Uygun performans görevinin seçilmesi.
- Yönergenin hazırlanması.
- Puanlama anahtarının oluşturulması ve puanlanması.
Kaynak:
- (Ö.Kutlu,Ölçme Ve Değerlendirme Performans ve Portfolyoya Dayalı Durum Belirleme, Pegem 2017)
- (B. Çetin, Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme, Anı Yayıncılık, Ankara 2019)
- kaynak 3
Yorumlar
Yorum Gönder