Boşluk
doldurma soruları geleneksel ölçme değerlendirme tekniklerindendir. Boşluk
doldurma sorularını bazı yerler de yanıtı sınırlı açık uçlu maddelerin içerisinde
de görebilirsiniz.
Bu tarz
sorularda tamamlanmamış cümleler verilir ve boşluğun uygun bir ifade ile
tamamlanması istenilir.
Tamamlama Sorularının Avantajları ve Dezavantajları:
ü Kapsam geçerliliğini önemseyen hocalar için kullanışlıdır. Bol soru sorulabilir.
ü Puanlama hatası azdır ve daha objektiftir.
ü Cevaplamada şans faktörü yok denilecek kadar azdır.
ü Her eğitim düzeyinde ve oldukça geniş bir alanda kullanılabilir.
ü Sentez, değerlendirme düzeyleri için uygun değildir.
ü Öğrencileri daha çok ezbere yöneltir.
Ezbere öğretim
meydana gelmemesi için burada dikkat edilmesi gereken nokta, soruların kitaptan
direkt cümle halinde alınmamasıdır.
Tamamlama (Boşluk Doldurma) Soruları Nasıl Olmalı?
· Öğrenciyi
zihinsel açıdan gereksiz yere zorlamamak için boşluğun tümce sonunda yer alması
tercih edilmektedir.
· Öğrencilerin
doldurması için boş bırakılan kelime ya da ifade o öğrenme alanı için kritik
olmalıdır.
· Birden
fazla boşluk bırakılması, o maddeyi anlaşılmaz belirsiz hale getirebilir.
· Öğrencinin
doldurması için bırakılan boşluklar, her madde için farklı uzunlukta
olduğundan, bu durum öğrencinin doğru yanıtı bulması için ipucu
oluşturabilmektedir.
Örnek1:
Bu madde;
İstanbul
________________ tarafından fethedilmiştir.
ya
da
İstanbul
________________ yılında fethedilmiştir.
şeklin
de sorulabilirdi.
Örnek2:
Cevabı aynı olan bu iki
örnekte ikinci örneğin cevabına ulaşılması birinci örneğe göre daha kolay
olabilir. Çünkü ikinci örnekte boşluğa gelebilecek ifadeleri eleme imkanı
vardır.
Örnek3:
Boşluk doldurma gibi cevabı sınırlı olan sorular sorulmak istenildiğinde boş olan kısma gelecek ifade öğrenim hedeflerine uygun ve hedefler için kritik olması gerektiğinden bahsettim. Yukarıdaki örnek3 de bulunan 1. madde öğrenim hedefleri için 2. ve 3. Maddelere göre kritik görünmemektedir.
Örnek4:
Örnek4’te
ortaokul öğrencilerine göre cevap sıfır (0)'dır. Fakat lise, üniversite ve daha
üst düzey dönemler için bu sorunun cevapları değişebilir.
Boşluklara
gelmesi gereken cevap ve ifadenin tüm düzeyler için tek olması öğrenciler için
daha iyi olur.
Matematikte
Kullanılabileceği Yerler Neler Olabilir?
Ne
kadar ezber karşıtı olsam da öğrencilerin bazı ifadelerin tanımlarını,
anlamlarını iyi bir şekilde bilmeleri gerektiğini düşündüğüm için bazı küçük
tanımlarda yararlanabiliriz.
v Öğrencilik hayatımda boşluk doldurma soruları sorulduğunda soruların en üst kısımlarında boşluklara gelebilecek cevaplar verilirdi.
v Bu şekilde ölçmek istediğimiz ifadeye öğrenciler rastgele ulaşabilirler.
v Dolayısıyla yukarıya cevapları yazacak iseniz de boşluk sayısından fazla konuyla ilişkili cevaplarda yazınız.
v Boşlukların ipucu oluşturmaması için eşit uzunlukta verilmesine dikkat ediniz.
Kaynak3:Gültekin S. Testlerde Kullanılacak Madde Türleri, Hazırlama İlkeleri ve Puanlaması In: Çıkrıkçı R. N. editor. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Anı Yayıncılık 2019
Yorumlar
Yorum Gönder