Tamamlama (Boşluk Doldurma) Soruları

  

Boşluk doldurma soruları geleneksel ölçme değerlendirme tekniklerindendir. Boşluk doldurma sorularını bazı yerler de yanıtı sınırlı açık uçlu maddelerin içerisinde de görebilirsiniz.

Bu tarz sorularda tamamlanmamış cümleler verilir ve boşluğun uygun bir ifade ile tamamlanması istenilir.

Tamamlama Sorularının Avantajları ve Dezavantajları:           

ü  Kapsam geçerliliğini önemseyen hocalar için kullanışlıdır. Bol soru sorulabilir.

ü  Puanlama hatası azdır ve daha objektiftir.

ü  Cevaplamada şans faktörü yok denilecek kadar azdır.

ü  Her eğitim düzeyinde ve oldukça geniş bir alanda kullanılabilir.

ü  Sentez, değerlendirme düzeyleri için uygun değildir.

ü  Öğrencileri daha çok ezbere yöneltir.  

Ezbere öğretim meydana gelmemesi için burada dikkat edilmesi gereken nokta, soruların kitaptan direkt cümle halinde alınmamasıdır.


Tamamlama (Boşluk Doldurma) Soruları Nasıl Olmalı?

·       Öğrenciyi zihinsel açıdan gereksiz yere zorlamamak için boşluğun tümce sonunda yer alması tercih edilmektedir.

·      Öğrencilerin doldurması için boş bırakılan kelime ya da ifade o öğrenme alanı için kritik olmalıdır.

·       Birden fazla boşluk bırakılması, o maddeyi anlaşılmaz belirsiz hale getirebilir.

·      Öğrencinin doldurması için bırakılan boşluklar, her madde için farklı uzunlukta olduğundan, bu durum öğrencinin doğru yanıtı bulması için ipucu oluşturabilmektedir.


Örnek1:




Bu örneğin doğru yanıtı “ Fatih Sultan Mehmet tarafından” olabileceği gibi “1453 yılında” da olabilmektedir. Bu durumda maddenin neyi ölçmek istediği net değildir.
 

Bu madde;

İstanbul ________________ tarafından fethedilmiştir.

ya da

İstanbul ________________ yılında fethedilmiştir.

şeklin de sorulabilirdi.


Örnek2:


Cevabı aynı olan bu iki örnekte ikinci örneğin cevabına ulaşılması birinci örneğe göre daha kolay olabilir. Çünkü ikinci örnekte boşluğa gelebilecek ifadeleri eleme imkanı vardır.


Örnek3:




Boşluk doldurma gibi cevabı sınırlı olan sorular sorulmak istenildiğinde boş olan kısma gelecek ifade öğrenim hedeflerine uygun ve hedefler için kritik olması gerektiğinden bahsettim. Yukarıdaki örnek3 de bulunan 1. madde öğrenim hedefleri için 2. ve 3. Maddelere göre kritik görünmemektedir.


Örnek4:








Boşluk doldurma soruları her konu için uygun değildir. Çünkü cevabın tek olması gerektiğinden bahsetmiştim. 

Örnek4’te ortaokul öğrencilerine göre cevap sıfır (0)'dır. Fakat lise, üniversite ve daha üst düzey dönemler için bu sorunun cevapları değişebilir.

Boşluklara gelmesi gereken cevap ve ifadenin tüm düzeyler için tek olması öğrenciler için daha iyi olur.

 

Matematikte Kullanılabileceği Yerler Neler Olabilir?

Ne kadar ezber karşıtı olsam da öğrencilerin bazı ifadelerin tanımlarını, anlamlarını iyi bir şekilde bilmeleri gerektiğini düşündüğüm için bazı küçük tanımlarda yararlanabiliriz.





 

v  Öğrencilik hayatımda boşluk doldurma soruları sorulduğunda soruların en üst kısımlarında boşluklara gelebilecek cevaplar verilirdi.

v  Bu şekilde ölçmek istediğimiz ifadeye öğrenciler rastgele ulaşabilirler.

v  Dolayısıyla yukarıya cevapları yazacak iseniz de boşluk sayısından fazla konuyla ilişkili cevaplarda yazınız.

    v  Boşlukların ipucu oluşturmaması için eşit uzunlukta verilmesine dikkat ediniz.

 Kaynak1:

  Kaynak2:

 Kaynak3:Gültekin S. Testlerde Kullanılacak Madde Türleri, Hazırlama İlkeleri ve    Puanlaması   In: Çıkrıkçı R. N. editor. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Anı Yayıncılık 2019

Yorumlar