Belli bir konuda öğrencilerin öğrendiklerini ve öğrenemediklerini ortaya çıkarmak için kullanılan tekniklerdendir. Çok sayıdaki doğru yanlış sorusunu birbiri ardına kullanıldığı bir yöntemdir.
Bu yöntemde doğru-yanlış olarak yanıtlanabilecek çok sayıda önerme birden sorulmaz. Bir önermeye verdiği yanıta göre yeni bir önermeye cevap verilmesi istenir.
Önermelerin bir önceki önermeyle olan yakın ilişkisi bu yöntemi klasik doğru-yanlış testlerinden ayırır. Tanılayıcı kelimesi öğrencilerin kavram algılarındaki eksikliklerin neler olduğu yönünde tanıyı ortaya koymasına işaret etmektedir.
Genel görünüşü aşağıdaki gibidir.
Yararları (Avantajları):
- Öğrencilerin doğru bilip ama doğru olmayan bilgilerini, kavram yanılgılarını fark etmeyi sağlar.
- Doğru yanlış testlerine göre şans faktörünü iyice azaltır.
- Soru hazırlama olanağı daha fazladır. Teknolojiden rahatlıkla yararlanılabilir. Soru çeşitleri artırılabilir.
- Konuların içeriklerini genelden özele veya özelden genele değiştirme şansı vardır.
- Objektif puanlama yapılır.
- Öğrencilere yanlışları konusunda hızlı geri bildirim verilebilir.
Sınırlılıkları (Dezavantajları):
- Üst düzey öğrenme düzeylerinin ölçülmesinde yeterli değildir.
- Öğrenci doğru cevabı bilmese bile tahminle doğru cevaba ulaşabilir.
- Öğretmen için soruları hazırlamak zaman alıcı olabilir.
Puanlaması:
Değerlendirme yapılırken bu önermelerin kaç tanesine doğru yanıt verildiğine bakılarak puan verilir. Genellikle doğru seçilen cevaplara 1 puan, yanlış seçilen cevaplara 0 puan verilerek çıkışlarda toplam bulunur. Bu puanlama algoritması değişmeyecek şekilde değerler artırılabilir.
Puanlamanın kısaca anlatıldığı aşağıdaki videoyu izleyebilirsiniz.
Matematik Eğitiminde Kullanımı:
Matematik eğitiminde kavram yanılgıları, bilgi ağındaki aksaklıklar ve eksiklikler çıkış yolunun geriye takip edilmesiyle tespit edilebilir. Bu nedenle önermelerin kritik bilgilerin tespit edilmesine yönelik hazırlanması önemlidir.
Örnek:
Yorumlar
Yorum Gönder