Tanılayıcı Dallandırılmış Ağaç

Belli bir konuda öğrencilerin öğrendiklerini ve öğrenemediklerini ortaya çıkarmak için kullanılan tekniklerdendir. Çok sayıdaki doğru yanlış sorusunu birbiri ardına kullanıldığı bir yöntemdir.


Bu yöntemde doğru-yanlış olarak yanıtlanabilecek çok sayıda önerme birden sorulmaz. Bir önermeye verdiği yanıta göre yeni bir önermeye cevap verilmesi istenir.


Önermelerin bir önceki önermeyle olan yakın ilişkisi bu yöntemi klasik doğru-yanlış testlerinden ayırır. Tanılayıcı kelimesi öğrencilerin kavram algılarındaki eksikliklerin neler olduğu yönünde tanıyı ortaya koymasına işaret etmektedir.


Genel görünüşü aşağıdaki gibidir.

 

 


 

Yararları (Avantajları):


  • Öğrencilerin doğru bilip ama doğru olmayan bilgilerini, kavram yanılgılarını fark etmeyi sağlar.
  • Doğru yanlış testlerine göre şans faktörünü iyice azaltır.
  • Soru hazırlama olanağı daha fazladır. Teknolojiden rahatlıkla yararlanılabilir. Soru çeşitleri artırılabilir.
  • Konuların içeriklerini genelden özele veya özelden genele değiştirme şansı vardır.
  • Objektif puanlama yapılır.
  • Öğrencilere yanlışları konusunda hızlı geri bildirim verilebilir.

 

Sınırlılıkları (Dezavantajları):


  • Üst düzey öğrenme düzeylerinin ölçülmesinde yeterli değildir. 
  • Öğrenci doğru cevabı bilmese bile tahminle doğru cevaba ulaşabilir. 
  • Öğretmen için soruları hazırlamak zaman alıcı olabilir.

TDA ile ilgili ayrıntılı bilgi almak isterseniz aşağıdaki videoyu izleyebilirsiniz.


Puanlaması:


Değerlendirme yapılırken bu önermelerin kaç tanesine doğru yanıt verildiğine bakılarak puan verilir. Genellikle doğru seçilen cevaplara 1 puan, yanlış seçilen cevaplara 0 puan verilerek çıkışlarda toplam bulunur. Bu puanlama algoritması değişmeyecek şekilde değerler artırılabilir.


Puanlamanın kısaca anlatıldığı aşağıdaki videoyu izleyebilirsiniz.




Matematik Eğitiminde Kullanımı:


Matematik eğitiminde kavram yanılgıları, bilgi ağındaki aksaklıklar ve eksiklikler çıkış yolunun geriye takip edilmesiyle tespit edilebilir. Bu nedenle önermelerin kritik bilgilerin tespit edilmesine yönelik hazırlanması önemlidir.


Örnek:



Kaynak 1: Doğan N. vd. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi, 2020
Kaynak 2
Kaynak 3


Yorumlar