YAPILANDIRILMIŞ GRİD (IZGARA)


Yapılandırılmış Grid (Izgara) anlamlı öğrenmeyi sağlaması, öğrencinin bilişsel yapısındaki kavram yanılgılarını ve bilgi ağındaki eksiklik veya aksaklıkları ortaya koyması açısından önemli bir ölçme değerlendirme tekniğidir.


Yapılandırılmış Grid 9, 12 veya 15 kutucuk şeklinde hazırlanabilir. Aşağıdaki görselde olduğu gibi tablo hazırlanır ve numaralandırılır. Tablonun altında yer alan soruların cevabı tablodaki kutucuklarda yer alır. Bir sorunun cevabı birden fazla kutucukta olabilir. Sorunun cevabı olan kutucuk numaralarının yazılması istenilir. Soruların cevapları arasında aynı numaraları kutucukların olmasında sakınca yoktur.


.....


Aşağıda verilen soruların cevabı olan kutucukların numaralarını belirtiniz.

1- ..............................................................................................? Cevaplar: 1, 5, 9, 10, 14

2- ..............................................................................................? Cevaplar: 3, 8, 10, 12

3- ..............................................................................................? Cevaplar: ............................


.....


Yararları (Avantajları):


·      Öğrencilerin konu ile ilgili kavram yanılgılarını, bilgi eksiklerini ve yanlış öğrenmelerini ortaya çıkarır.

·      Çocukların birden çok konuyla ilgili bilgilerini bir anda ortaya çıkarır.

·      İlişkili konular arasında bağdaştırma yapmalarını sağlar.

·      Çeşitlilik fazladır. Kelimeler, şekiller, resimler, sayılar, formüller kullanılabilir.

·      Puanlamada hem doğru hem yanlış cevap sayıları değerlendirmeye alındığı için öğrenmeyi ölçmede daha hassastır.

·      Kısa zaman diliminde uygulanabilir.


Sınırlılıkları (Dezavantajları):


·      Düşük olsa bile öğrencinin doğru cevabı bulmasında şans ihtimali vardır.

·      Sıralama yapılacağı için öğrencilerin sorularda doğru cevabı bildiği halde şaşırma ihtimali vardır.

·      Hazırlaması zaman alabilir.


Puanlaması:


Bu teknikte verilen doğru ve yanlış yanıtların sayısının birlikte puanlamaya etki ettiğini söyleyebiliriz. Öğrencinin doğru cevabı vermesi kadar yanlış cevabı vermemesi de puanını etkilemektedir. Böylece şans başarısı oldukça düşüktür.

Yapılandırılmış Grid puanlamasını anlatan bir videoyu sizlerle paylaşmak istiyorum.

 


Matematik Eğitiminde Kullanımı:

Matematik doğası gereği ilişkilendirme, benzerlik bulma, ortak özellikleri keşfetme gibi eylemleri içinde barındırır. Bu nedenle öğrencilerin bilgi ve kavramları ilişkilendirebilmesine imkan tanıyacak durumlarla karşılaşmasını sağlayacak bu teknik anlamlı öğrenme için oldukça yararlıdır.

Yapılandırılmış grid kavram yanılgılarını, bilgi eksikliklerini ve bilgi ağındaki aksaklıklarını tespit etme konusunda oldukça kullanışlıdır. Yapılandırılmış grid sunduğu seçenek sayısının çok olması sebebiyle çoktan seçmeli testlere göre şans faktörünü oldukça düşürerek tam öğrenmenin gerçekleşip gerçekleşmediği yönünde veri sağlayabilir.



Kaynak 1: Bahar M. vd., Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi, 2015

Kaynak 2

Kaynak 3

Yorumlar